نمایش فیلم مستند جدید افغانی در فیستوال بین المللی
امان معاشر امان معاشر

 در جشنواره ی بین المللی  فیلم های مستند که در شهر ونکوور کانادا برگزار گردیده است روز پانزدهم ماه می ژورنالست و فلمساز جوان کشور ما پرشکی احمد  با فیلم مستندش بنام" اعاده حقوق زنان افغانستان"  اشتراک نموده با درخشش خوب توجه  بینندگان را جلب نمود.  قبل از نمایش فیلم خانم برشکی با توضیحات کوتاه در رابطه به تصویر آوردن فیلم ضمن  خوش آمدید گفتن به اشتراک کننده گان  پیام زنان در قید وبند محروم و مظلوم افغانستان  را به گوش جهانیان رساند.

نمایش فیلم مدت پنجاه و دو دقیق را در بر گرفت که در آن از حیات رقتبار زنان افغانستان که چگونه قربانی رسم و رواج کهنه مربوط به قرون اسطی میشوند  به تصویر آورده شده بود.   

 به نمایندگی ار همبستگی کانادا- افغانستان در ختم نمایش      (LAURYN  SQUARE  )   صحبت نموده تهیۀ این فیلم را سند دیگر بخاطر تشدید مبارزه بخاطر اعاده حقوق زنان افغانستان دانست.

سپس خانم مبل المار عضوی پارلمان بی سی ضمن تبریکی این موفقیت خانم با استعداد افغان برشکی احمد، طی سخنرانی در رابطه گفت:  افغانستان تاریخ پارینه فرهنگی را دارد .  با تاسف منفعت بران نفت از سالهاست که افغانستان را با انواع و اقسام مختلف می خواهند در انحصار خود در آرند.  تعرض دوامدار انگلیس در افغانستان وشکست آن، حمله شوروی در افغانستان وشکست آن و امروز مداخله کشور های غرب در افغانستان که طالبان راچون بلای عصر، خود شان پروردند،   تاثیرات منفی ازخود بجا گذاشته  و این همه مصیبت های را در اقتصاد وسیاست افغانستان ببار آورد، با تاسف جبر آنرا مردم افغانستان بخصوص زنان آنها می کشند و همچنان خانم المار در صحبتهای خود از مبارزات بیدریغ خانم ملالی جویا نیز یا د آوری نمود.

خانم المار به سخنان خود ادامه داده افزود:من یکی از مخلصان مولانا جلال الدین بلخی استم که گاه گای به خانه فرهنگی "مولانا" واقع در شهر ونکوور اشتراک میکنم و از بزم شعر وشهود آن که میراث از ثروت پر بهای و پارینۀ فرهنگ افغانستان است بهره میگیرم .

یک منبع مسئول گفت:( در این فیستوال صدها فیلم مستند از گوشه های دنیا غرض نمایش مواصلت نموده است که  هفتاد و پنج فیلم از آنها  انتخاب شده و در این فیستوال به نمایش گذاشته خواهد شد).


May 17th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها